Jo miljoona nousua - Tampereen Ratikka liikennöinyt kuukauden verran
Tampereella on liikuttu nyt virallisesti kuukauden verran raitiovaunulla. Kevään koeajelut mukaan lukien nousut ylittivät miljoonan rajapyykin viime tiistaina. (Kuva: Pasi Tiitola)
Tampereen raitiotieliikenne on ollut käynnissä kuukauden. Uusi joukkoliikenneväline on innostanut matkustajia ja kiinnostus Tampereen Ratikkaa kohtaan näkyykin 16 prosenttiyksikön kasvuna joukkoliikenteen matkustajamäärissä vuoden takaiseen verrattuna.
Kevään koeliikenne mukaan lukien Ratikkamatkoissa rikottiin 7.9. miljoonan nousun rajapyykki.
Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen matkustajamäärä kasvoi ratikan ensimmäisen liikennöintikuukauden aikana (9.8.-7.9.2021) runsaalla 380 000 matkalla yhteensä 2,69 miljoonaan matkaan. Ratikalla matkusti elokuussa runsaat 530 000 matkustajaa.
– Olemme seuranneet tarkasti liikennöinnin aloittamisen jälkeistä joukkoliikenteen matkustajamäärän kehitystä. Ensimmäisen kuukauden aikana on tehty matkoja 16 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Koronatilanteen kehittyminen tuo lukuihin omat muuttujansa, mutta kyllä sen voi sanoa, että ihmiset ovat löytäneet mukavasti uuden linjaston ja Ratikan, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo.
– Ratikalla on tehty parhaimmillaan lähes 30 000 matkaa päivässä, mikä on erinomainen määrä näin loppukesästä ja korona-aikana, Periviita lisää.
Matkustajamäärien lisäksi täsmällisyys on Tampereen Ratikalle merkittävä mittari. Ratikan luotettavuusprosentti on kuluneen kuukauden ajalta 99,75. Elokuun liikennöinnin aikana ajettiin yhteensä 11458 lähtöä, joista peruttuja lähtöjä oli 30.
– Tamperelaisille on luvattu täsmällisesti kulkeva joukkoliikenneväline ja siitä haluamme pitää kiinni. On hienoa, että alku on sujunut suunnitelmiemme mukaan. Kehitämme järjestelmää jatkuvasti ja tästä on hyvä jatkaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.
– Tampereen Ratikka kuljettaa matkustajat niin Tampereen monipuolisten palveluiden pariin kuin sienimetsäänkin. Matkustajat ovat olleet ilahduttavan aktiivisia antamaan meille palautetta ja jakamaan kokemuksiaan matkustamisesta mm. sosiaalisessa mediassa. Esteetön Ratikkamme tuntuu houkuttelevan kyytiin kaiken ikäisiä. Erityisesti Ratikan ulkomuoto, tasainen kyyti, matkustamisen helppous sekä mahdollisuus kuljettaa mukana polkupyöriä ja lemmikkejä keräävät kiitosta, Sirviö jatkaa.
Parannuksia ja hienosäätöä
Tampereella on otettu käyttöön täysin uusi raitiotiejärjestelmä uusine vaunuineen. Liikennöinti on alkanut ja sujunut suunnitellusti, mutta uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyy aina myös asioita, joissa voidaan parantaa. Saadun palautteen perusteella raitiovaunun ensimmäisen liikennöintikuukauden aikana on tehty jonkin verran parannuksia ja hienosäätöä niin järjestelmään, liikennöintiin kuin tiedottamiseenkin.
– Olemme tehneet parannuksia mm. kaarrekirskunnan ja vaihdeäänien hallintaan. Ratikka on itsessään lähes äänetön kulkuväline, mutta esimerkiksi kaarrekirskunta on raitiotieliikenteeseen kuuluva ominaisuus.
– Meille on erittäin tärkeää, että sekä matkustajat että raitiotien varren asukkaat ovat tyytyväisiä ja siksi olemme kuulleet ja keskustelleet asukkaiden kanssa näistä asioista. Ominaispiirteisiin ei voida kaikilta osin vaikuttaa, mutta olemme löytäneet toimivia ratkaisuita, joilla on jo parannettu ja voidaan jatkossa parantaa näitäkin asioita, Sirviö selventää.
Myös Sammonaukion ratikan liikennevaloetuisuudet ovat puhuttaneet kaupunkilaisia ja huomiota on kiinnitetty myös matkustajaturvallisuuden lisäämiseen viestinnän keinoin.
– Tampereen kaupunki on säätänyt Sammonaukion liikennevaloja ja ensi viikosta alkaen Ratikan aikatauluja ja vuoroja säädetään siten, että vaunut liikkuvat yhtaikaisemmin risteyksessä. Näin ajoneuvoliikenteen odotusajat liikennevaloissa lyhenevät, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä valottaa.
Uusi joukkoliikenneväline on houkutellut kyytiin paitsi päivittäiseen liikkumiseensa raitiovaunuja käyttäviä matkustajia myös sellaisia ihmisiä, jotka haluavat nähdä ja kokea uuden liikkumismuodon. Uuden opettelu saattaa olla toisille hämmentävää ja joissain tapauksissa aiheuttaa myös vaaratilanteita, kun huomio kiinnittyy muualle kuin esimerkiksi siihen, että liikkuvassa vaunussa on syytä pitää seistessä kiinni.
– Uudet ja avarat Ratikat ovat matkustajille kiinnostavia. Uutta vaunua ihaillessa, tasaisesta Ratikkakyydistä nauttiessa ei välttämättä tule ajatelleeksi, että vaunu heilahtaa jonkin verran esimerkiksi liikkeelle lähtiessä ja pysähtyessä.
– Myös äkkipysähdykset ovat mahdollisia. Valitettavasti on sattunut tilanteita, joissa matkustaja on kaatunut tällaisessa tilanteessa. Siksi on tärkeää, että jokainen varmistaa oman turvallisuutensa heti vaunuun astuessaan ottamalla kiinni tangosta tai lenkistä. Tämä on tärkeää myös matkalippua leimatessa, Rauhala jatkaa.
Vaunuissa muistutetaan kiinni pitämisen tärkeydestä mm. infonäytöillä pyörivien videoiden ja kuulutusten avulla. Infonäytöillä pyörii paljon hyödyllistä tietoa matkustajille.
(Lähde: Tampereen Raitiotie Oy)
Montakohan €uroa subventiota per matkustaja pelkässä liikenteessä, veikkaan 3 € per nousu verotuksentarvetta.
Se on veikkaus se.Eikä edes kovin hyvä.Kun tutustuu tosiasioihin ja osaa vielä laskeakin,päätyy hieman toisenlaiseen summaan.