Tampereen Ratikka on muutakin kuin kiskojen kolketta – taiteeseen budjetoitu ykkösvaiheessa 1,5 miljoonaa
Tampereen ratikkapysäkeille halutaan taidetta kaupunkilaisten iloksi. (Kuva: JCDecaux Finland Oy / Idis Design Oy)
Tampereen Ratikka aloittaa liikennöinnin 545 päivän päästä (tilanne 10.2.2020). Kajaanissa on työn alla kalusto liikennöintiä varteen ja Tampereen keskustassa on myllätty lehtitietojen perusteella katuverkosto. Hanke on kuitenkin paljon muutakin, kuin rakentamista.
Parhaillaan käynnissä on kevään 2020 ensimmäinen Tampereen Ratikan taiteen taitelijahaku. Haussa on erityisesti äänitaiteen, kuvanveiston, videotaiteen sekä valotaiteen osaajia. Pysäkit, joille taiteen tekijöitä etsitään, sijoittuvat ratikan ensimmäisen vaiheen reitille – Hakametsään, Hervantaan, Sorin aukiolle ja Tulliin. Myöhemmin keväällä projektiin etsitään vielä lisää taiteilijoita.
-Raitiotiehankkeen ensimmäisen osan taidekokonaisuuteen on budjetoitu maksimissaan 1,5 miljoonaa euroa. Tähän sisältyy taidekoordinointi, taiteilijavalinnat luonnosvaiheineen ja kilpailuineen sekä taidekohteiden toteutus. Rahoitus tulee pääosin Tampereen kaupungilta mutta osittain myös apurahoista sekä yksityisiltä säätiöiltä, projektipäällikkö Antti Haukka kertoo.
Onko tamperelaisilla taiteilijoilla etuajo-oikeus vai saavatko muualtakin päin töitään tarjota?
-Tampereen Ratikan taiteen yksi tärkeä arvo on avoimuus. Taiteilijavalinnat tehdään pääsääntöisesti avoimien portfoliohakujen kautta ja niihin voivat osallistua taiteilijat ympäri Suomen. Osa taiteilijahausta on ollut kansainvälisiä, kohteen suuruudesta ja luonteesta riippuen, Haukka toteaa.
Tällä hetkellä työt Tampereella ovat aikataulussa. Ja budjetissakin on pysytty.
-Ensimmäinen raitiovaunumme saapuu Tampereelle toukokuussa ja tavoitteena on päästä ajamaan koeajoja varikolta vaiheittain ydinkeskustaan saakka tämän vuoden aikana. Liikennöinti alkaa 9.8.2021 mutta kyytiin päästään jo 1.4.2021, kun koeliikenne alkaa, projektipäällikkö Antti Haukka lupaa.
Miksi esittämääni putkijunaa eli Pötköä ei ole vahingossakaan esitetty missään? Se tulee jokatapauksessa olemaan koko maailman pääliikenne muoto tulevaisuudessa. Ratikka ei sitä ole. Eikä Hyperloop. Kumpikaan niistä ei toimi: Kun ratikan vuorotieheys pudotetaan 3min/vuoro se tarkoittaa että poikittaisliikenne pysähtyy kokonaan. Varsinkin Hämeenkadulla, hälytysajot mukaan lukien.