Höyrykoneesta dieselin kautta sähkökäyttöiseksi: Föri sai uuden sydämen
Sähkökäyttöinen Föri ladataan yöllä sen ollessa rannassa. (Kuva: Antti Immonen)
Monen Turkuun saapuvan matkalaisen suunnitelmissa on risteily Turusta Åboon. Nyt Föri-alus on tuotu 2000-luvulle muuntamalla alus sähkökäyttöiseksi.
Turun sympaattisin maamerkki, vuonna 1903 rakennettu Föri-lautta tilattiin Aurajoen molemmilla rannoilla olevan teollisuuden tarpeisiin Ab Vulcanin telakalta kuljettamaan työläisiä Aurajoen yli.
Sittemmin, fuusioiduttuaan Ab Crichtonin kanssa, samainen telakka rakensi sodissammekin palvelleet sukellusveneet, sekä panssarilaivat Ilmarisen ja Väinämöisen. Kovan jäätalven takia Föri aloitti liikennöinnin vasta vuonna 1904. Nykyäänkin kovina talvina Föri korvataan jääsillalla, mikäli jää on riittävän paksua.
Alkujaan Föri oli höyrykäyttöinen. Vuonna 1953 Föri muutettiin dieselkäyttöiseksi asentamalla siihen kaksi dieselmoottoria, joilla ajettiin vuoropäivin. Toinen moottoreista uusittiin 2000-luvulla, jolloin toinen jäi varakoneeksi.
Vuosien varrella tehdyistä muutostöistä huolimatta Förin kettinkivetoisuus on säilytetty. Joen pohjassa makaava kettinki viedään sisään aluksen päädyistä ja lautan sisällä oleva kettinkipyörästö liikuttaa lauttaa sen varassa. Tästä syntyy monille tuttu, Förille tunnusomainen kolina.
Hiilineutraali Föri
Lautan ulkonäkö sen sijaan on muuttunut. Ohjaamo on uudistettu jo useampaan kertaan, kannen materiaali on vaihtunut puusta teräkseen ja alkuperäiset korsteenitkin on poistettu.
Koska Förin viimeisimmistä perusteellisimmista remonteista oli jo kulunut aikaa ja mm. lautan sähköt, konehuone ja kuljettajien työskentelyolosuhteet kaipasivat parannusta ja varakoneenkin ohitettua vaihtoiän, päätettiin Föri saneerata. Samassa yhteydessä virisi ajatus lautan voimansiirron päivittämisestä 2000-luvulle. Hanke oli myös linjassa kaupungin strategian kanssa, jonka mukaan Turku on hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä.
-Ajatus Förin sähköistämisestä alkoi pikkuhiljaa kypsyä samana vuonna kuin Turku oli World Business Counsilin pilottikaupunki. Ympäristöasiat ovat Turulle tärkeitä. Erään tuon pilotin työpajan jälkeen istuimme jokilaiva Espositolla ja siinä keskustelu meni tietenkin vieressä seilaavaan Föriin. Tuolloin Förin kolmesta dieselmoottorista yksi oli korjaamolla varakoneena, yksi toimi vajaateholla ja yksi normaalisti. Ja kun Förin moottoriremppakin oli edessä, syntyi sitten ajatus, että voisiko Föri kulkea sähköllä, muistelee kiinteistökehitysjohtaja Jouko Turto.
Ensisijaisena tavoitteena aiemmin dieselkäyttöisen kaupunkilautan modernisoinnissa oli voimansiirtojärjestelmän uudistaminen ekologisesti kestävällä sähköisellä ratkaisulla. Modernisoinnin yhteydessä aluksen ulkoasu ja kettinkivetoisuus säilytettiin, muilta osin se koki lähes täydellisen teknisen uudistuksen. Koska alus on edelleen merkittävä osa Turun kevyen liikenteen verkostoa, liikennöinnin häiriöttömään sujumiseen kiinnitettiin hankinnassa erityistä huomiota.
Sähköbussitekniikkaa konehuoneeseen
Förin modernisoinnin suunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta vastasi Mobimar Oy, joka tulee hoitamaan myös aluksen ylläpidon ja liikennöinnin seuraavan kymmenen vuoden ajan. Aluksen modernisoinnissa käytettiin suomalaisen Visedo Oy:n, (nyk. Danfoss Oy) komponentteja.
Vanhojen dieselmoottoreiden tilalle asennettiin kestomagneettimoottorit. Vastaavia moottoreita käytetään Turun kaupungin sähköbusseissa.
Förin liikennöintiin tarvittava sähköenergia saadaan akuista, jotka ladataan yöaikaan. Akkujen kapasiteetti riittää koko päivän ajoon. Nykyään lautan kapasiteetti on 75 matkustajaa. Joen ylitys kestää noin kaksi minuuttia ja lautta tekee keskimäärin neljäsataa yhdensuuntaista matkaa vuorokaudessa.
-Förin konehuoneen keskellä olevan kettingin vetopyörän akselilla on nyt molemmissa päissä oma sähkömoottorinsa vaihteineen. Moottoreilla on omat itsenäiset ohjauksensa ja energiansa ne saavat erillisestä akustosta taajuusmuuttajien sekä moottorinohjausyksiköiden läpi, kertoo Antti Immonen Mobimar Oy:ltä.
-Kumpaakin moottoria voidaan ajaa erikseen tai molempia yhdessä esim. jääolosuhteiden niin vaatiessa. Erillisjärjestelmät mahdollistavat huollot tai vianetsinnän liikennöintiä pysäyttämättä. Alus on kaukovalvonnassa ja häiriötilanteissa vianetsintä voidaan tehdä etänä, Immonen kuvailee.
Sähkönkulutus on ollut keskimäärin noin 3 500 kWh/kk. Verrattuna dieselkäyttöisyyteen, sähkön kustannukset ovat olleet noin puolet keskimääräisestä vuotuisesta polttoainekustannuksesta.
Uudistettu Föri on osoittautunut erittäin luotettavaksi. Ensimmäisen vuoden aikana liikenne oli keskeytyksissä yhteensä vain 12 tuntia.
Kun seuraavan kerran vierailet Turussa, muista risteillä Turusta Åboon. Föri tykkää, että sillä ajetaan.
Teksti: Antti Aalto
Artikkeli julkaistu Kuntatekniikassa 4/2018