Tampereen ratikasta varoitetaan huomiotarralla uudistuneella Hämeenkadulla.

Tampereen keskusta-alueen ylityspaikoille asennetaan kesän ajaksi huomiotarroja, joilla halutaan auttaa jalankulkijoita havainnoimaan ylityspaikat paremmin sekä muistutetaan väistämisvelvollisuudesta.

Ylityspaikoilla jalankulkijan ja pyöräilijän tulee väistää raitiovaunua, busseja, takseja sekä jakeluliikennettä.

Ylityspaikoista kertovia huomiotarroja testataan aluksi Hämeenkadulla, Tuomiokirkonkadun kohdalla olevalla ylityspaikalla. Testitarroista saatujen kokemusten perusteella tarran ulkoasu ja sijoittelu viimeistellään.

– Tavoitteenamme on asentaa huomiotarrat kaikkiin Hämeenkadun ylityskohtiin kesäkuun alkupuolella. Myös Hatanpään valtatielle Otavalankadun jatkoksi tulevalle ylityspaikalle asennetaan huomiotarrat, kun katutyöt alueella valmistuvat ja ylityspaikka otetaan käyttöön, Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelman projektisuunnittelija Henna Puisto selventää kaupungin tiedotteessa.

Huomiotarroja käytetään ainakin kesän ajan. Tarroitus kuuluu osaksi Tampereen Ratikan liikenneturvallisuusviestintää, josta vastaavat Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy yhteistyössä Nyssen ja Raitiotieallianssin kanssa.

Uudistuneella Hämeenkadulla on ylityspaikkoja ja suojateitä

Hämeenkatu on uudistunut raitiotien rakentamisen myötä. Ajorata on kaventunut ja kadun voi ylittää muualtakin kuin suojatieltä.

Ylityspaikoilla reunakivet on madallettu kadun ylityksen helpottamiseksi ja katukiveys on punertavaa nupukiveä. Ylityspaikkoja on Hämeenkadulla yhteensä yhdeksän, esimerkiksi Hämeensillan molemmilta puolilta sekä Keskustorin ja Sokoksen kohdilta.

Liikennevalo-ohjattuja suojateitä on kohtuullisin etäisyyksin, jotta kaikilla käyttäjäryhmillä on mahdollisuus turvalliseen kadun ylitykseen. Valo-ohjattuja suojateitä on Rautatienkadun, Pellavatehtaankadun, Näsinlinnankadun, Aleksis Kiven kadun ja Hämeenpuiston kohdilla. Myös Aleksanterinkadun risteykseen on tulossa valo-ohjattu suojatie kesäkuun aikana.

Markku Vento
markku.vento@kuntatekniikka.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Taitaa tää ratikka olla tosi vaarallinen vekotin, kun sen liikkumisesta pitää jatkuvasti varoitella eri menetelmin. Koskakohan tulee veikkaus siitä koska ensimmäinen ratikan aiheuttama kuolonuhri on todellisuutta…

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*