Kouvolan vai Kotkan kautta itään? Kouvolan, sanoo ministeriö, mutta kuinka lopullisesta päätöksestä on kyse?

Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) eilinen ilmoitus jatkaa itäisen raideyhteyden suunnan hankeyhtiöneuvotteluita Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta on herättänyt vilkasta keskustelua.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson ilmoitti Twitterissä olevansa erittäin yllättynyt LVM:n uutisesta. Hänen mielestään Helsingistä itään suuntautuvan rautatien tulee kulkea rannikkoa pitkin Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta itään.

Tyytyväinen ei ole myöskään kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen Hämeestä.

Rakennusteollisuuden Aleksi Randell kuuluttaa vahvaa sitoutumista.

Kahden kamppailu

Kouvola ja Kotka ovat kisanneet reitin suunnasta jo pitkään. Kotkassa pidettiin samaan aikaan LVM:n ilmoituksen kanssa seminaaria, jossa pohdittiin itäradan hyödyntämisen mahdollisuuksia Pietari-yhteistyössä.

Kouvola puolestaan iloitsi ministeriön uutisesta heti tuoreeltaan tiedotteessaan.

─ Tämä on todella hyvä uutinen Kouvolalle ja koko itäiselle Suomelle. Itärata hanke on todella keskeinen koko alueen kehitykselle lähivuosikymmeninä. Itäradan tuoma parempi saavutettavuus ja lyhyemmät matka-ajat antavat uutta nostetta elinkeinoelämälle, mahdollistavat paikasta riippumattoman työn ja hillitsevät liikenteen päästöjä, kaupunginjohtaja Marita Toikka hehkutti tiedotteessa.

Uutisesta iloittiin myös Twitterissä.

Ratkaisevat rahoitusosuudet

Itäisen suunnan ratayhteyden rakentamisessa on kyseessä samanlainen hanke kuin Turun tunnin ratayhteydessä: valtion tulee omistaa itäisen suunnan hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muiden osakkaiden noin 49 prosenttia.

Itäisen suunnan raideyhteyden suunnittelu maksaa alustavan arvion perusteella Porvoo-Kouvola-linjauksessa noin 70 miljoonaa euroa ja Porvoo-Kotka-Luumäki-linjauksessa noin 110 miljoonaa euroa.

Hankeyhtiön perustamisen edellytyksenä on riittävän rahoituksen järjestyminen myös vähemmistöosakkailta.

LVM pyysi ennen kantaansa alueen toimijoita ilmoittamaan, onko näillä edellytyksiä osallistua hankeyhtiön pääomittamiseen.

LVM ilmoittaa, että vastausten perusteella kuntien rahoitusosuus, yhteensä 34,3 miljoonaa euroa, näyttää täyttyvän Porvoo-Kouvola-ratalinjauksessa.

Sen sijaan Porvoo-Kotka-Luumäki-linjauksen suunnittelua puoltaneiden kuntien vastausten perusteella hankeyhtiön rahoitus näyttää jäävän vajaaksi reilun 16 miljoonan euron edestä tarvittavasta noin 54 miljoonasta eurosta.

Ministeriö jatkaa neuvotteluja ainakin Helsingin, Porvoon, Kouvolan, Lappeenrannan, Kuopion, Mikkelin, Joensuun, Imatran, Pieksämäen, Varkauden, Kajaanin sekä Iisalmen kanssa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *