Ministerit Ville Skinnari, Mika Lintilä ja Aino-Kaisa Pekonen vierailivat aamulla Lahden Jokimaan bussikoritehtaalla. Tehtaan henkilöstövahvuus on 342. Työttömäksi tuotannon loppuessa on jäämässä vähintään 260 ihmistä. (Kuva: Juha-Pekka Huotari)

Lahden kaupunki esitteli tänään ministerivierailulla konkreettisen toimenpidelistauksen, jolla voidaan vaikuttaa Lahden seudun työllisyyteen ja elinvoimaan.

Jo ennestään vaikean työttömyyden painamassa Lahdessa koettiin uusi takaisku tällä viikolla, kun kaupungissa bussikoreja valmistava SOE Busproduction Finland Oy kertoi lopettavansa tuotantonsa Lahdessa. Työttömäksi jää vähintään 260 ihmistä. Ruotsalaisen Scanian tytäryhtiönä toimiva bussitehdas on alansa johtava valmistaja Suomessa.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä, kesk., kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari, sd., ja sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen, vas., vierailivat tänään Lahdessa ja keskustelivat Lahden työllisyystilanteesta ja tukimahdollisuuksista kaupunginjohtaja Pekka Timosen kanssa.

– Meillä on valmiina joukko toimenpiteitä, joita voidaan nopeasti toteuttaa yhteistyössä valtion, yritysten, kaupungin ja oppilaitosten kanssa. Ensin tarvitaan kuitenkin valtion suunnasta päätöksiä, kaupunginjohtaja Timonen sanoo tiedotteessa.

Lahden työllisyys- ja elinvoimaehdotus valtiolle sisältää koulutuspaketit irtisanotuille työntekijöille, yhtenä uutena avauksena on LAB-ammattikorkeakoulun sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörikoulutus. Kaupunki esittää myös LUT-yliopiston sähkötekniikan tutkimusprofessuuria Lahteen. Koulutus- ja tutkimuspaketit tukevat sähköisen liikenteen ja infrastruktuurin kehitystä.

Elinkeinoministeri Lintilän mukaan Lahteen pyritään osoittamaan lisäresursseja työllisyyspalveluihin. Lintilän mukaan Lahdessa kannattaa hyödyntää osaavien bussinrakentajien resurssi ja autoilun sähköistyminen.

– Näkisin hyvänä, jos pystyttäisiin muuntokoulutuksen kautta rakentamaan koulutusta näille työntekijöille niin, että Lahteen voitaisiin perustaa sähköisen autoilun klusteri. Näen siihen kaikki mahdollisuudet, Lintilä kommentoi.

Lahden kaupungin esitys Sähköistyvän Suomen elinvoimapaketista tukee hallitusohjelman tavoitteita ja toteuttaa Euroopan Green Deal -ohjelman ja Kestävän kehityksen tavoitteita. Lahti on Euroopan ympäristöpääkaupunki vuonna 2021.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Lahteen ei tule tulevaisuudessa kuin kilometrien mittaisia leipäjonoja. Green city -hömpät ja älypolkupyörätiet olisi jo aika unohtaa.

  2. Epäonnistuneet ex Keskusta ministerin liikenne ”uudistukset” ja koronan romahduttamat matkustajamäärät ovat romahduttaneet bussikalustotilaukset. Ja tässä lopputulos……

  3. Vetäkää tästä johtopäätökset
    Pohjoismaiden suurin linja-autoliikennöitsijä Nobina on tehnyt ison sähköbussikaupan Suomen liikenteeseensä.

    Yhtiö ostaa kiinalaisesta BYD-bussinvalmistajalta yhteensä 106 sähköbussia. Samalla BYD saa jalansijan Suomen markkinoille.

    Tilaus on tähän saakka suurin yksittäinen sähköbussihankinta Suomeen, ruotsalainen Bussmagasinet -julkaisu kertoo….