Lahti kokeilee uutta älykästä pyörätietä, johon on saatu kehitysrahaa EU:lta.

Lahdessa valmistuu loppuvuodesta CitiCAP-pyörätie, joka on Lahden kaupungille mahdollisuus kokeilla uutta.

Pyörätielle on muun muassa hankittu valaistus, jonka avulla väylämerkinnät ja liikennemerkit näkyvät myös pimeässä. Merkinnät heijastetaan tien pintaan, joten ne eivät jää esimerkiksi lumen alle.

Pyörätien ympärivuotiseen käyttöön panostetaan myös talvikunnossapidolla. Harjausmenetelmää on kokeiltu Lahdessa aikaisempina talvina ja tulevana talvena pyöräteitä harjataan jo 20 kilometrin verran.

– Pyörätie toimii valmistuttuaan testialustana. Se mahdollistaa uusien menetelmien ja älyratkaisujen kokeilun ja niihin varaudutaan jo nyt esimerkiksi kaapeliyhteyksien asentamisella, kertoo maankäytön johtaja Petri Honkanen.

EU-rahalla paikka uusille kokeiluille

Pyörätien toteuttamiseen saatiin merkittävä EU-raha. Tien kustannuksista 80 % katetaan Euroopan Unionin Urban Innovative Action -ohjelmarahasta. Kokonaisuudessaan urakka maksaa noin 2,3 miljoonaa euroa.

Loppuvuodesta valmistuva pyörätie tuo lahtelaisille 2,5 kilometriä uutta väylää matkakeskukselta Launeelle. Huhtikuussa käynnistynyt rakennusurakka on edennyt kesän aikana tavoitteellisesti.

CitiCAP-pyörätie toteutetaan pääosin olemassa olevia väyliä leventämällä ja parantamalla. Yksi merkittävimmistä turvallisuutta lisäävistä parannuksista on Heikinkadun uusi silta.

CitiCAP-pyörätie on yksi pyöräilyn pääreiteistä Lahdessa. Pääreitit tarjoavat sujuvat ja nopeat väylät asuinalueelta keskustaan. Pohjoispäässä Apilakadulla CitiCAP-pyörätie kytkeytyy uuteen, kehätiehankkeen yhteydessä rakennettuun pyörätiehen. Kun CitiCAP-pyörätie valmistuu, pääsee matkakeskukselta uutta kävely- ja pyörätietä pitkin Renkomäkeen asti.

(Lähde: Lahden kaupunki)

Markku Vento
markku.vento@kuntatekniikka.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Höpö höpö, ei mitään uutta väylää…ennenkin oli kävely ja pyörätie samalla linjalla johon kaikki halukkaat hyvin mahtuivat. Alueen asukkaille tästä haittaa vain, puut kaadettu, ilmansaasteet lisääntyy samoin melu.

  2. Ennen taloudellisesti kyseenalaisetkin projektit toteutuivat sillä ehdolla että saatiin valtion tukea. Nyt sillä ehdolla että saadaan EU-rahoitusta reilusti. Pitää vain muistaa että samaa rahoitusta menee niin Puolaan,Portugaliin,Bulgariaan yms. Ei ole seinää josta nostaa rahaa näihin projekteihin, kaikki raha tulee EU:n sisältä. Tästäkin Lahden pyörätien EU-rahoituksesta Suomi maksaa loppupeleissä luultavasti yli 100%. Ihan samoin kuin Suomessa iloitaan kun saadaan EU:lta korona-avustusta 3 miljardia. Valitettavasti sitä maksetaan Suomesta muille EU-maille 6 miljardia. Ja se saatu 3 miljardiakin menee luultavasti ainakin osittain sellaisiin kohteisiin joita ei kansallisella rahoituksella toteutettaisi. Esim.näihin kokeellisiin pyöräteihin.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*