Jyväskylässä kehitetään kaupungin pyöräilyä kyselyllä.

Jyväskylä on lähtenyt aktiivisesti kehittämään kaupungin pyöräilykulttuuria. Kaupunki on avannut kyselyn, jossa saa kertoa, millaiset ratkaisut koetaan toimiviksi pyöräilyn edistämisessä.

Kyselyllä kerätään tietoa pyöräilyn edistämistoimenpiteitä varten. Muun muassa katusuunnittelun kannalta on tärkeää tietää, miten asukkaat kokevat eri pyöräilyratkaisut ja millaisia ratkaisuja he ovat valmiita käyttämään.

–  Asukkaiden joukosta löytyy varmasti eritasoisia pyöräilijöitä. Osalle pyöräily autoliikenteen seassa voi olla hyvinkin luonnollista. Osa saattaa suosia mieluummin autoliikenteestä eristettyä pyöräilyväylää, opinnäytetyötään työstävä Ilkka Toppila arvioi.

On hyvä kuulla myös pääasiassa autolla liikkuvien ihmisten näkemyksiä sekä kartoittaa pyöräilyä hankaloittavia tekijöitä. Tästä syystä vastauksia kaivataan sekä paljon että vähän pyöräileviltä kuntalaisilta.

Pyöräilyn edistäminen tapahtuu osissa

Jyväskylän kaupunki laatii vuonna 2015 pyöräilyn edistämisohjelman. Osa edistämistoimenpiteistä on jo laitettu täytäntöön. Muun muassa Ritopohjantien pohjoisbaanan toisen vaiheen rakentaminen alkaa tänä keväänä ja Kankaan baanan suunnittelu Kankaan asuinalueelta Seppälään on käynnistynyt.

Lisäksi Yrjönkadusta on edistämisohjelmassa esitetty pyöräkatua. Kokonaisuuden ensimmäinen osa välillä Vapaudenkatu – Ilmarisenkatu toteutetaan jo tulevana kesänä. Pyöräkaistoja ja taskuja on toteutettu jo mm. Kauppakadulle, Harjukadulle, Väinönkadulle ja Sepänkadulle. Yliopistonkadulla pyöräilyä edistetään sallimalla pyöräily yksisuuntaisena kadun molemmin puolin. Ensimmäinen osa Yliopistonkadun saneerauksesta valmistui viime syksynä ja toinen vaihe aloitetaan tänä keväänä.

Näkemyksensä voi kertoa 7.4. mennessä. Yhteystietonsa jättäneiden vastaajien kesken arvotaan 2 x 4 kpl elokuvalippuja sekä 2 x arvoa Linkin Waltti-matkakorttiin 50 €.

Kyselyaineistoa käytetään opinnäytetyössä, jossa tutkitaan Jyväskylän kaupungin pyöräilynedistämisen koettua vaikuttavuutta. Tässä linkki kyselyyn.

Markku Vento
markku.vento@kuntatekniikka.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Ne vanhat rautatien, pohjat ja sillat Kankaan ja Seppälän välillä kevyen liikenteen käyttöön.

  2. Vihdoinkin toteutettava Palokkajärven ymri kulkeva kevyen liikenteen reitti.
    Nyt vaarallisia katkoksia, kun alkuperäistä suunnitelmaa ei ole toteutettu.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*