Helsingin seudun MAL-sopimus päättyy tämän vuoden loppuun. Tuloksia on tullut, mutta vaihtelu kuntien välillä on suurta.

Valtion ja Helsingin seudun kuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus on kirittänyt kohti yhdessä sovittuja tavoitteita, ja vaikutukset ovat merkittävät niin seudullisesti kuin kansallisesti. Tämä selviää sopimuskauden 2016-2019 seurantakatsauksesta.

-Maankäytön, asumisen ja liikenteen tavoitteista sopiminen on toimivaksi todettu keino vauhdittaa kaupunkiseutujen kehitystä kestävämpään ja ilmastoystävällisempään suuntaan. Helsingin seudun nelivuotiset tavoitteet ovat toteutuneet varsin hyvin, mikä kertoo yhteistyön voimasta, toteaa asuntoneuvos Tommi Laanti ympäristöministeriöstä.

Sopimuksen keskeisiä tavoitteita ovat seudun eheä yhdyskuntarakenne, yhteisvastuullinen asuntopolitiikka ja toimiva liikennejärjestelmä. Tarkoituksena on lisätä kuntien keskinäistä sekä seudun ja valtion välistä sitoutumista yhdessä sovittuihin tavoitteisiin seudun kehittämiseksi. Helsingin seutuun kuuluu 14 kuntaa ja kaupunkia.

Sopimuskauden tavoite 60 000 uudesta asunnosta ylittyy noin 2700 asunnolla. Kunnittain tavoitteen saavuttamisessa on eroja. Etenkin kerrostaloja on rakennettu paljon, ja enimmäkseen helposti saavutettaville ja yhteiskuntarakenteen eheyttä tukeville alueille. Korkotuetun asuntotuotannon osalta saavutetaan noin 90 prosentin taso. Valtion tuella rakennettuja asuntoja on kaikista uusista asunnoista vajaa neljännes.

Hyväksytyn asuinkerrosalan määräksi kaudella on arvioitu 5,92 miljoonaa kerrosneliömetriä, joka on 97 prosenttia sopimuskauden tavoitteesta. Kuntien välillä on suuria eroja kaavoitustavoitteen saavuttamisessa. Seudun yhdyskuntarakenne on eheytynyt, kun asuntoja on kaavoitettu helposti saavutettaville ja olemassa olevan infran kannalta hyville paikoille.

Seudun liikennejärjestelmää on kehitetty kestävämmäksi. Kävellen, pyöräillen ja joukkoliikennevälineillä tehtyjen matkojen osuus kaikista matkoista on kasvanut. Moni merkittävä liikennehanke on edennyt sopimuskauden aikana, esimerkiksi Raide-Jokeri -pikaraitiolinjan rakentaminen on käynnistynyt. Kestävän liikkumisen edellytyksiä on parannettu myös useilla pienemmillä kustannustehokkailla hankkeilla.

Helsingin seudun kuntien kanssa kesäkuussa 2016 solmittu sopimus päättyy vuoden 2019 loppuun. Valtio ja seudun kunnat neuvottelevat parhaillaan uudesta sopimuksesta.

(Lähde: Ympäristöministeriö)

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *