Tampereen kaupungin sähköautojen lataaminen muuttuu maksulliseksi - pysäköinti latauksen aikana on maksutonta.

Tampereen kaupungin sähköautojen latauspisteet muuttuvat maksulliseksi maaliskuun alusta alkaen. Kaupunki ottaa maksut käyttöön toimiakseen latausmarkkinoilla samoilla periaatteilla yksityisten latausoperaattoreiden kanssa. Sähköautoilijoita myös ohjataan käyttämään latauspisteitä aidosti lataustarpeisiin, jotta niitä ei käytettäisi pelkästään pysäköintipaikkoina.

Kaupungin sähköautojen latauspisteitä on Rongankadulla, Laukontorilla, Tampere-talolla, Pyynikin uimahallilla, Messu- ja urheilukeskuksessa, Hakametsän jäähallilla ja Hiedanrannan kartanolla.

Rongankatu ja Laukontori ovat pikalatauspisteitä, joissa akun saa täyteen nopeammin kuin muilla asiointilatauspisteillä.

Latauspisteiden hinta perustuu ladatun energian määrään. Pikalatauksen hinta Rongankadun ja Laukontorin latauspisteillä on maaliskuun alusta alkaen 0,20 €/kWh. Muilla kaupungin omistamilla asiointilatauspisteillä sekä pikalatureiden AC-puolella lataaminen maksaa 0,15 €/kWh.

Lataus maksetaan Tampereen kaupungin sopimusoperaattori Liikennevirta Oy:n tarjoamilla maksutavoilla. Kaupungin latauspisteen käyttäjän tulee olla rekisteröitynyt operaattorin asiakkaaksi.

Sähköautojen lataaminen Tampereen kaupungin latauspisteillä on ollut maksutonta syksystä 2016 alkaen, jolloin ensimmäiset kaupungin toteuttamat latauspisteet otettiin käyttöön.

Maksuttoman jakson aikana on varmistuttu latauslaitteiden toimivuudesta, ja käyttökokemukset kaupungin latauspisteiltä ovatkin olleet hyviä. Maksuttomuus on myös ollut määräaikainen kannustin sähköisen liikenteen edistämiseksi.

Pysäköinti sähköautojen latauspaikoilla on jatkossakin maksutonta lataamisen yhteydessä.

Markku Vento
markku.vento@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. iso plussa tampereelle kun sähkö myydään kilowateissa, kun taas risut menevät
    K-lataus ketjulle jossa virheellisesti myydään minuutteja ja asiakas saa kilowatteja.
    kun maksaa minuutteja ei koskaan tiedä millaisen vastineen rahallensa saa.
    kesällä jos latausta saisi 48 kwh niin vastaavasti talvella on normaalia että
    kylmä akku ottaa vastaan vain puolet eli 24 kwh.
    tunnin lataus maksaa minuutteina 0,20 x 60 min = 12 euroa, jolla pääsee
    eteenpäin talvella esim 100 kilometriä, mutta voi kelistä riippuen myös jäädä 80 km.
    tuolla rahalla saa 8 litraa polttoainetta, jolla pääsee pidemmälle kuin 100 km.
    minuuttilaskutuksella lataus tulee talvella 2x kalliimmaksi, ja -20 pakkanen
    nostaa sähkönkulutuksen 2x tasolle, yhteensä 4 kertaa kesää kalliimpi.
    kun taas esim Motonetissä lataus maksetaan KWH mukaan, ei minuutteja.
    kanta-asiakas maksaa vain 10 senttiä/kwh. joten K-lataus pitäköön tunkkinsa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*