Älypyöräily tulee osaksi älyliikennettä ja kaupunkisuunnittelua.

Mikä on älypyörätie, kylätie tai armadillo? Miten päivitetään OpenStreetMap-aineistoa, hyödynnetään konenäköä teiden kunnossapidossa tai lisätään työmatkapyöräilyä?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin annetaan vastauksia pyöräliikenteeseen ja kaupunkisuunnitteluun erikoistuneessa VeloFinland -seminaarissa Turussa 28.-29.9 (Linnateatteri, Puutarhakatu 8). Seminaarin järjestää Pyöräliitto.

Suomen valtio tavoittelee 30% kasvua pyöräilymäärissä vuoteen 2030 mennessä. Kasvutavoite asettaa uusia vaatimuksia niin kaupunki- ja pyörätiesuunnittelulle, kunnossapidolle, tiellä liikkujille kuin palveluntarjoajille. VeloFinlandin teemana onkin Pystymme parempaan – We can do Better.

Seminaarin avaa perjantaina Tanskan pyöräilylähetystön puheenjohtaja Marianne Weinreich, joka kertoo, kuinka Tanska on noussut pyöräilyn mallimaaksi. Pyöräliiton ruotsalaisen sisarjärjestön Cykelfrämjandetin puheenjohtaja Lars Strömgren taas kertoo Ruotsissa menestyksekkäästi toteutetusta sähköpyörätuesta. Suomessa vastaava tukiesitys kaatui viime metreillä.

Polkupyöriä ei ole perinteisesti mielletty tavaralogistiikan välineeksi. Pyörälähetti Dan Kollár valottaa, miten urbaani logistiikka toimii tavarapyörillä Bratislavassa. Kotimaista näkökulmaa tarjoaa DB Schenkerin Petri Sinkko, joka esittelee uutta nelipyöräistä Armadillo-rahtipyörää. Armadillo on myös testattavissa perjantaina 28.9. klo 17 jälkeen.

Muissa sessioissa teemoina on mm. työmatkapyöräily, avoimen datan hyödyntäminen, ruohonjuuritason pyöräilynedistäminen ja taktinen urbanismi.

(Lähde: Pyöräliitto ry.)

Markku Vento
markku.vento@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*