Heikinkadun alikulkusilta Oulussa on valittu Vuoden 2018 sillaksi. (Kuva: Matti Hirvonen, Kreate Oy)

Vuoden 2018 sillaksi on valittu Heikinkadun alikulkusilta Oulussa. Tunnustuksen myönsi Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL. Rautatiesillan ovat tilanneet Liikennevirasto, Oulun kaupunki ja Oulun Vesi.

RIL haluaa nostaa kilpailulla sillansuunnittelun tasoa maassamme sekä kiinnittää erityishuomiota sillan hyvään ulkonäköön ja sen sopivuuteen ympäristöönsä.

-Vuoden 2018 kilpailuun etsittiin uudis- ja korjausrakentamiskohteita, joissa on onnistuneesti toteutettu sillan uusiminen, vahvistaminen tai monitorointi vaihtoehtoisina toimenpiteinä tai näiden yhdistelminä, kilpailutuomariston puheenjohtaja ja Liikenneviraston hankepäällikkö Timo Tirkkonen kertoo.

Heikinkadun alikulkusillan uusimisprojekti toteutettiin haasteellisessa ja vilkkaassa liikenneympäristössä, rautatien, Kajaanintien ja kevyen liikenteen väylien solmukohdassa. Hankekokonaisuudessa vanha rautatiesilta sekä Oulun kaupungin hankkeena Heikinkadun kevyen liikenteen silta uusittiin ja levennettiin.

Työt tehtiin tiiviisti vuoden 2017 aikana ilman liikennekatkoja jakamalla kokonaishankkeen rakennustyö kolmeen vaiheeseen. Myös siltojen uusimishankkeiden yhteensovitetulla toteuttamisella liikennehaittoja voitiin minimoida ja sekä saada aikaan myös kustannussäästöjä. Oleellista työn onnistumisessa oli eri osapuolten hyvä yhteistyö sekä suunnittelu- että toteutusvaiheessa.

Heikinkadun alikulkusilta on tyypiltään betonikantinen teräspalkkisilta, niin sanottua ”teräspalkkeja betonissa” -tyyppiä, jolla saavutetaan erittäin matala rakennekorkeus. Sillan jännemitat ovat 9,7+19,05+9,7 m, hyödyllinen leveys 17,3 m ja rakennekorkeus 0,72 m.

Arvioinnissaan tuomaristo totesi, että hankkeen ansiosta siltapaikan estetiikka on noussut aivan uudelle tasolle. Liikenteellisesti haastavassa paikassa on onnistuttu tekemään mittava siltojen uusinta ja minimoimaan liikennehaitat. Hankkeen tavoitteet ovat täyttyneet hyvin ja kohteen toteutus oli eri osapuolten mielestä erittäin onnistunut.

Sillan pääsuunnittelijana toimi Matti Åman Ramboll Finland Oy:stä ja pääurakoitsijana Kreate Oy. Rakennuttajakonsulttina on toiminut Welado Oy.

(Lähde: RIL ry)

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *