Helsinki kaavaili muuttavansa mm. Hämeenlinnanväylän hitaan liikenteen kaupunkibulevardiksi. Hallinto-oikeus tyrmäsi hankkeen. (Kuva: Helsingin kaupunki)

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt lukuisia keskeisiä kohtia Helsingin kaupungin vuonna 2016 hyväksymästä yleiskaavasta. Hallinto-oikeus veti ruksit mm. neljän kaupunkibulevardin ja Keskuspuiston rakentamisen päälle.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi vuonna 2016 seitsemän tunnin väännön päätteeksi vuoteen 2050 tähtäävän yleiskaavan, jossa suurimpia tunteita liikuttivat suurten keskustaan vievien väylien muuttaminen kaupunkibulevardeiksi, Keskuspuiston osittainen rakentaminen, Malmin lentokentän muuttaminen asuinkäyttöön ja Vartiosaaren sekä puolustusvoimilta vapautuvien Melkin ja Villingin kohtalo.

Hallinto-oikeus kumosi maanantaina yleiskaavapäätöksen monin paikoin. Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän muuttamista kaupunkibulevardeiksi pidettiin lainvaistasena. Hallinto-oikeus katsoi, että maakuntakaavan edellyttämiä perusteita mainittujen väylien muuttamiseksi kaupunkibulevardeiksi ei ole esitetty. Selvitysten perusteella ei ollut myöskään edellytyksiä arvioida yleiskaavan täyttävän valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ja liikenteen järjestämistä koskevia laissa edellytettyjä vaatimuksia.

Lisäksi kumottiin päätös lisätä rakentamista Hämeenlinnanväylän varrelta Keskuspuiston alueella maakuntakaavan vastaisena. Hallinto-oikeuden mukaan yleiskaavan toteutuminen merkitsisi maakuntakaavassa osoitetun virkistysalueen laajaa supistumista.

Maakuntakaava jyräsi myös puolustusvoimilta vapautuvien Melkin ja Itä-Villingin muuttamisen asuinalueiksi: kaavan mukaan alueet on ensisijaisesti osoitettu puolustusvoimien alueiksi ja toissijaisesti virkistysalueiksi.

Samassa rytäkässä hallinto-oikeus kumosi myös Vartiosaaren osayleiskaavan maakuntakaavan vastaisena. Vartiosaaren osalta kumoamisperusteena oli muun muassa saaren kulttuuriympäristön arvot, joiden säilymistä ei kaavassa oltu varmistettu.

Lisäksi hallinto-oikeus kumosi yleiskaavan hyväksymistä koskevan päätöksen lainvastaisena Ramsinniemen, Ilmalan varikkoalueen sekä eräiden Pitäjänmäen aseman eteläpuolelle sijoittuvien kaavamerkintöjen osalta. Ramsinniemi on maakuntakaavassa merkitty pääosin virkistysalueeksi.

Ilmalan varikkoalueen osalta yleiskaavassa ei oltu huomioitu raideliikenteen oletetun kasvun ja siihen liittyvien varikkoalueiden tarpeita riittävissä määrin. Pitäjämäkeä koskevissa kaavamerkinnöissä ei ole huomioitu nykyiseen tehdastoimintaan tarvittavia suoja-alueita tarvittavissa määrin.

Malmin lentokentän rakentamista vastustaneet 16 valitusta sen sijaan tulivat hylätyiksi. Kaiken kaikkiaan Helsingin uudesta yleiskavasta tehtiin 50 valitusta.

Helsinki 2050 -yleiskaava varautui kaupungin voimakkaaseen kasvuun: vuonna 2050 Helsingin väkiluvun arveltiin kasvaneen 240 000 asukkaalla.

Kuntatekniikka on kirjoittanut kaupunkibulevardeista  aiemminkin.

Markku Vento
markku.vento@kuntalehti.fi
0
JAKOA
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*