KL-Kustannuksen tuotteita ovat Kuntatekniikka, Kuntalehti, Kunta.tv ja Kuntamarkkinat.
KL-Kustannuksen tuotteita ovat Kuntalehti, Kuntatekniikka, Kunta.tv ja Kuntamarkkinat.

Kuntaliitto-konserniin kuuluvan KL-Kustannus Oy:n hallitus on vahvistunut kolmella media-alan ammattilaisella.

Hallituksen jäseniksi on nimetty kaupallisen radion konkari, muun muassa Bauer Median ja SBS:n toimitusjohtajana työskennellyt Leena Puntila, Vantaan viestintäjohtaja Päivi Rainio ja toimittaja ja yrittäjä, muun muassa Talouselämän päätoimittajana toiminut Pekka Seppänen.

Kuntaliittoa hallituksessa edustavat toimitusjohtaja Jari Koskinen, varatoimitusjohtaja Timo Reina ja ruotsinkielisten ja kansainvälisten asioiden johtaja Kristina Wikberg.

Reina on uusi jäsen hallituksessa. Koskinen toimii hallituksen puheenjohtajana ja Reina varapuheenjohtajana.

Jari Koskinen kertoo, että Kuntaliitto tarkensi viime talvena omistajaohjauksensa toimintalinjoja. Kuntaliiton kokonaan omistamien yhtiöiden hallituksissa on jatkossa vähintään kaksi jäsentä Kuntaliitto-konsernin ulkopuolelta.

– KL-Kustannuksen hallitus on nyt tämän linjauksen mukainen. Hallituksen tehtävänä on sparrata toimivaa johtoa, ja ulkopuoliset ammattilaiset tuovat varmasti uusia ajatuksia ja ideoita yhtiön toiminnan kehittämiseen. Yhtiö on hyvässä kunnossa, mutta meidän on oltava hereillä muuttuvassa maailmassa, Koskinen sanoo.

”Tehtäväkentän muutos avaa uusia näkymiä”

Vantaan viestintäjohtajan Päivi Rainion mukaan kuntien tehtäväkentän muutos avaa uusia näkymiä myös KL-Kustannuksen toimintaan.

– Elinvoiman ja kilpailukyvyn kehittäminen korostuvat kuntien toiminnassa, ja kuntien pitää katsoa yhä avarammin omaa toimintaympäristöään. Kuntien pitää lisätä markkinointiosaamistaan, ja KL-Kustannus voi tarjota siinä kunnille tukea. Se voi jakaa kanaviensa kautta kuntien osaamista ja innostaa uuteen ajatteluun, Rainio sanoo.

Pekka Seppänen kertoo seuranneensa jo pitkään erityisesti Kuntalehteä ja löytäneensä sieltä paljon sellaisia ajatuksia ja oivalluksia, mitä muualta ei löydy.

– Kuntien tuleva muutos on kiinnostava, mutta joka tapauksessa kunnissa tapahtuu meille kaikille tärkeitä asioita. On kaikkien etu, että niitä seurataan tarkasti. Suotavaa olisi, että tieto niistä leviäisi laajemminkin kuin vain kuntapäättäjien keskuuteen, Seppänen sanoo.

Leena Puntilalla on takanaan yli 30 vuoden ura media-alan johtotehtävissä.

– Tällä hetkellä alalla on käynnissä todella iso murros, joka koskee niin jakelutekniikkaa kuin kuluttajakäyttäytymistäkin. Se on haastava, mutta samalla myös on inspiroiva tilanne alan yrityksille.

– Ajatellaanpa vaikka KL-Kustannuksen tuotteita: alle 30-vuotiaat kuntapäättäjät eivät lue printtilehtiä, joten heitä on lähestyttävä muilla tavoin. Iso kysymys on, mitkä ovat toimivat tavat, Puntila sanoo.

KL-Kustannus Oy on kunta-alaan erikoistunut mediayhtiö. Sen päätuotteita ovat Kuntalehti, Kuntatekniikka, Kunta.tv, sekä messu- ja koulutustapahtuma Kuntamarkkinat.

JORMA YLÖNEN

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *