Tampereen raitiotien rakentaminen on päässyt vauhtiin. Esnimmäinen vaihe on valmis 2021. (Havainnekuva Raitiotieallianssi)

Tampereen raitiotien ensimmäisen osan eli Hervanta–keskusta–Tays rakentaminen alkaa toden teolla maaliskuussa aikana useassa kohteessa. Töitä tehdään vaiheittain eri työmaa-alueilla eli lohkoilla, joita on kaikkiaan viisi: Keskusta, Kaleva, Hervannan valtaväylä, Hervanta sekä varikko Hervannassa.

Nyt työn alle tulee ensimmäinen silta, kun raitiotieallianssi aloitti uuden raitiotiesillan rakennustyöt Kekkosentiellä eilen maanantaina. Työt vaikuttavat liikenteeseen ja saattavat hidastaa liikennöintiä alueella.

Aluksi töitä tehdään alueella pääosin öisin. Ajoneuvoliikenteen käytössä on yksi kaista, jossa liikennöidään alennettua nopeutta. Työalue on ABC-huoltamon ja Tampereen ammattikorkeakoulun välisellä alueella, nykyisen Teiskontien sillan vieressä.

Torstaista 9.3. alkaen työt tehdään päiväaikaan ja silloin liikenteen käytössä on kaksi kaistaa, joilla liikennöidään alennettua nopeutta. Suurin sallittu nopeus työalueella on 30 km/h. Normaalisti nopeus on 70 km/h. Rakennustyöt kestävät arviolta ensi vuoteen.

Raitiotien ensimmäinen osa sisältää 15 kilometriä kaksiraiteista rataa keskustasta Hervantaan ja Taysille sekä varikon Hervantaan. Osan 1 rakentaminen kestää runsaat neljä vuotta ja se on tarkoitus avata raitiotieliikenteelle vuonna 2021.

Ensimmäisiä työvaiheita ovat olleet työmaatukikohtien perustaminen, työmaiden aitaus, työn edellyttämien puiden kaato sekä johtojen ja putkien siirto pois tulevan radan alta. Töitä tehdään pääasiassa päiväaikaan mutta tarvittaessa myös öisin, jotta liikennettä häiritään mahdollisimman vähän.

 

 

 

 

Markku Vento
markku.vento@kuntalehti.fi
Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*