Helsingin keskusta kevyuen liikenteen Baana-väylä kulkee entisessä rautatiekuilussa.

Helsingin ydinkestustan alla vanhassa junakuilussa kulkeva kevyen liikenteen Baana-käytävä on ollut hyvin suosittu. Nyt Helsinki laajentaa baana-verkostoa noin kolmen kilometrin pätkällä Pasilasta Käpylään.

Rakennettava osuus kuuluu ns. pyöräliikenteen laatukäytäviin eli baanaverkkoon ja on osa pääradan varren baanayhteyttä.

Baanaverkon tavoitteena on tehdä pyöräilystä sujuvampi ja houkuttelevampi vaihtoehto myös entistä pidemmille matkoille, jotta kaupungin asettamat tavoitteet pyöräliikenteen lisääntymisestä voivat täyttyä. Kaupunginhallitus hyväksyi Pohjoisbaanan pyörätiesuunnitelmat 9.5.2016.

Pohjoisbaana rakennetaan pääradan varteen rautatiealueelle ja Louhenpuistoon. Työt alkavat puuston poistolla elokuussa viikolla 33.

Baanan rakentamisen yhteydessä tehdään mittavia kalliolouhintoja aivan radan vieressä. Louhinnat joudutaan tekemään pienissä osissa yöaikaan ennalta sovittujen junaliikenteen katkojen aikana. Louhintojen aikataulusta tiedotetaan lähialueen asukkaille tarkemmin.

Työalueella Louhenpuistossa olevia jalankulku- ja pyöräteitä joudutaan sulkemaan työn ajaksi. Korvaava reitti tulee kulkemaan Keijontien ja Ilmattarentien kautta.

Tulevan Pohjoisbaanan leveys on neljä metriä ja jalkakäytävän leveys kaksi metriä lukuun ottamatta kallioleikkauskohtia, jossa se on 1,25 metriä. Pyörätie päällystetään punaisella asfaltilla ja jalkakäytävä normaalilla asfaltilla. Kulkuyhteys valaistaan uudenaikaisilla ja tehokkailla LED-valaisimilla.

Rakennustyöt valmistuvat syksyllä 2017.

(Lähde: HKR)

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Tuo kakkosbaanan alustava hinta-arvio on n. 6 miljoonaa euroa ? Kalliiksi tulee pyöräilijöiden baanat.
    Mikä sen lopullinen hinta tullee olemaan on ? Kuinka sen valmistuskuluja seurataan ?
    Mielenkiinnolla seuraan.

  2. Kalliiksi tulee autoilijoiden baanat. Kivikon liittymä pelkästään parikymmentä miljoonaa euroa.