Mikkelissä sillan hallitsemattomaan sortumiseen johtanut onnettomuus oli seurausta töiden kehnosta suunnittelusta ja väärästä toteutuksesta, Onnettomuustutkintakeskus tiedottaa.

Kevyen liikenteen silta sortui kesäkuussa 2015 yllättäen, kun sitä oltiin purkamassa. Sortuma katkaisi valtatie 5:n liikenteen useiksi tunneiksi.

Sortunen sillankannen alle ei jäänyt ketään, koska liikenne oli pysäytetty. Sortuman jälkeen vinoon jääneen kannen ali kuitenkin päästettiin ajamaan useita autoja.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnan mukaan silta sortui selvästi aiemmin, äkillisemmin ja laajemmin kuin purkutyötä tehneet olivat olettaneet, koska purkamista ei ollut suunniteltu riittävän perusteellisesti.

Suunnittelijoilla ei ollut riittävää rakenneteknistä asiantuntemusta.

Useat henkilöt olivat saaneet suunnitelman, mutteivät havainneet sen puutteita tai puuttuneet sen selkeisiin vajavaisuuksiin. Lisäksi laadittua suunnitelmaa ei edes noudatettu, sillä purkaminen aloitettiin suunnitelmasta poiketen päivällä.

Tutkinnan perusteella Onnettomuustutkintakeskus antaa liikenne- ja viestintäministeriölle turvallisuussuosituksen, jonka mukaan ministeriön on huolehdittava, että valtion ja kuntien siltojen purkusuunnitelmia varten laaditaan ohjeet ja minimivaatimukset.

Purkusuunnitelman tulee olla riittävän tarkka, jotta se kattaa toteuttamisen kannalta kaikki oleelliset vaiheet, ja jotta valvojilla on mahdollista varmentua suunnitelman pätevyydestä. Purkutyön suunnittelulta tulisi vaatia samaa laatutasoa kuin uudisrakentamisessa.

Samankaltainen suositus on annettu jo lähes 20 vuotta sitten, kun Onnettomuustutkintakeskus tutki Imatralla 1998 sattunutta Tornan sillan sortumista. Imatran tutkinnassa havaittiin sama ongelma kuin nyt: purkusuunnitelmaa ei ollut tehty työn vaativuuteen nähden riittävän perusteellisesti. Puute myös vaikeutti valvontaorganisaation mahdollisuuksia tarkastaa suunnitelman turvallisuus.

Linkki tutkintaselostukseen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *