Pieksämäen keskuskadulta vaihdettiin vanhat 250 W elohopealamput älykkäisiin led-katuvalaisimiin, joiden maksimiteho on 100-135 W. Kaupungin vuotuinen säästö on yli 14 000 euroa. Älykäs ohjaus säästää vielä lisää, kun valotehoa voidaan ajoittain alentaa. (Kuva: Valopaa Oy)

Kaupunkien valaistuksessa kaivataan kipeästi uusia energiaa säästäviä ratkaisuja. Tänä syksynä käynnistyneessä SenCity-ryhmähankkeessa yritykset, kaupungit sekä Oulun yliopisto ja VTT ovat lähteneet yhteistyössä kehittämään uutta älykästä valaistusteknologiaa.

Tekesin tukemassa kaksivuotisessa SenCity-hankkeessa kehitetään älykästä valaistusteknologiaa kaupunkiympäristöön sekä luodaan samalla yrityksille uutta liiketoimintaa.

Hankkeessa ovat mukana yritysten lisäksi Oulun yliopiston arkkitehtuurin tiedekunta ja VTT. Kaupungeista siihen osallistuvat Helsinki, Lahti, Oulu, Raahe, Salo ja Tampere, jotka antavat asuinalueitaan yritysten käyttöön uusien teknologioiden pilotoimiseksi.

SenCityn koordinaattorin, VTT:n tutkijan Eveliina Juntusen mukaan älykästä valaistusteknologiaa kehitetään parhaillaan ympäri Eurooppaa, sillä kaupunkien valaistus on murrosvaiheessa. Muutosta ajavat energiansäästötavoitteiden lisäksi erilaiset säädökset sekä älykkään ohjauksen ja ledivalaistuksen yleistyminen.

­- Sisävalaistuksessa on jo totuttu älykkääseen ohjaukseen, jolla tarkoitetaan valon määrän säätelyä sensoritiedon perusteella. Ulkovalaistuksessa sitä sovelletaan vielä vähän, sillä monet perinteiset katuvalaisimet eivät sovellu ohjauskäyttöön, hän sanoo.

Huimaa energian säästöä

Kansainvälisissä tutkimuksissa on osoitettu, että led-valaistuksen ja älykkään ohjauksen avulla kaupunkien on mahdollista säästää valaistuksen energiankulutuksessa jopa 70 prosenttia. Suomessa VTT on demonstroinut Juntusen mukaan 40−60 prosentin säästötuloksia. Esimerkiksi eräässä projektissa saatiin yli 40 prosentin säästöpotentiaali, kun valaisinten tehonkulutusta mukautettiin luonnonvalon, valaisinolosuhteiden ja tiellä liikkujien määrän mukaan. Samalla opittiin, että lumen vaikutuksesta on mahdollista talvikaudella säästää energiaa huomattavasti.

Kaupunkiympäristö itsessään on Juntusen mukaan elektroniikalle kuitenkin hyvin vaativa, sillä ulko-olosuhteet ovat etenkin Suomessa ankarat ja vaihtelevat. Oman haasteensa antureiden toiminnalle asettaa myös pöly.

– Suurimpia haasteita ovat myös erilaisten ohjaus-, sensorointi- ja kommunikointimenetelmien yhteensovittaminen sekä niiden soveltaminen kaupunkiympäristössä loppukäyttäjää miellyttävällä tavalla, Eveliina Juntunen listaa.

Pylväistä 5G-verkon tukiasemia

Yksi SenCityn mielenkiintoinen visio on katuvalaistusverkon liittäminen osaksi tulevaisuuden kaupunkien Internet of Things eli IoT-tukirankaa. Tähän liittyen hankkeessa tutkitaan esimerkiksi valaisinpylväiden mahdollisuuksia 5G-verkon tukiasemien sijoituspaikkoina.

− Uusimpien suunnitelmien mukaan Tampereen pilotissa tullaan hyödyntämään tukiasemilla varustettuja pylväitä. Tässä ovat mukana pylväsvalmistaja Tehomet ja Nokia. Lisäksi Oulussa on vireillä varsin huomattava 5G-testiverkkoinvestointi, jolla voisi olla yhtymäkohtia myös SenCity-hankkeeseen, Juntunen kertoo.

Valaisinpylväät sopivat hyvin tukiasemien sijoituspaikoiksi, koska ne ovat siellä missä ihmiset liikkuvat ja niihin tulee sähköä. Lisäksi ne ovat lyhyen matkan päässä toisistaan. Piloteissa pylväiden paikat onkin jo valittu niin, että niihin on helppo vetää valokaapeli.

SenCity-hanke on Juntusen mukaan jo tässä vaiheessa herättänyt niin paljon kiinnostusta, että jatkoa on luvassa.

Lue lisää aiheesta Marja Saarikon artikkelista torstaina 10.12. ilmestyvässä Kuntatekniikka-lehdessä.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    • Tuo summa liittyy jutun kuvituksena käytettyyn hankkeeseen, jota ei artikkelissa ole laajemmin käsitelty. Käsitykseni mukaan mainittu käyttökustannusten säästö muodostuu pääosin energiakustannusten alenemisesta, kun on siirrytty led-valaisimiin. Selvitän asiaa tarkemmin kuvalähteestä.