Malmin lentokentän alueen kehittäminen jatkuu.

Malmin lentokentälle ja sitä ympäröiville alueille suunnitellaan uutta kaupunginosaa noin 25 000 asukkaalle. Alueelle laaditaan kaavarunko, jota valmistellaan syksyllä yhdessä kaupunkilaisten kanssa.

Kaavarungossa määritellään hankkeen tavoitteet sekä merkittävimmät suunnittelun linjaukset, kuten kortteli- ja viherrakenne sekä liikennejärjestelyt. Kaavarunko toimii alueen asemakaavoituksen lähtökohtana.

– Malmin lentokenttä on uuden yleiskaavaluonnoksen merkittävin uusi rakentamisalue. Sillä on iso merkitys kasvavan Helsingin asuntotuotannolle, sanoo kaupunkisuunnitteluviraston päällikkö Mikko Aho.

Joukkoliikenneratkaisuista tutkitaan muun muassa pikaraitiotieyhteyksiä Helsingin keskustan ja Jakomäen suuntiin sekä Malmin kautta kulkevaa poikittaisyhteyttä Myyrmäen ja Vuosaaren välillä.

– Lentokentän alueen rakentaminen mahdollistaa uudet raideyhteydet ja yhdistää koillisen kaupunkirakennetta. Tavoitteena on lisätä koko alueen elinvoimaa, Aho kuvaa.

Kaupunginosaan suunnitellaan lähikeskustaa palveluineen ja työpaikkoineen. Kerrostalojen lisäksi suunnitellaan pientalo- ja rivitalokoteja.

– Suunnittelussa lähdetään liikkeelle viheralueista. Tavoitteena on, että alueen virkistys- ja ulkoilumahdollisuudet lisääntyvät ja monipuolistuvat, kertoo projektipäällikkö Tuomas Hakala.

Rakennettavuudeltaan alue on helsinkiläisittäin keskivertoa rakentamismaata. Maaperä on tutkimusten mukaan pääosin savea, jonka syvyys on 5–15 metriä.

Syksyllä 2015 järjestetään neljä kaikille avointa tilaisuutta Malmilla. Kaavarunko on nähtävillä mielipiteitä varten 21.9–12.10.2015. Tavoitteena on esitellä se kaupunkisuunnittelulautakunnalle joulukuussa 2015.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Miksi puhutaan pien- ja rivitaloista, jos on asuntopula!?!? Pitäähän se rakentaa ylöspäin, jos näin olisi. Tämä taas kertoo sen, että höpöjä puhuvat asuntopulasta ja se tiedetään jo kyllä muutenkin, että sellaista Helsingissä ei ole! Eikä maaperä kestä korkeita taloja, paalutus maksaa satoja miljoonia, ja silti maaperä vajoaa. Fallkullan 10v vanhat talot vieressä vajoavat koko ajan.
    Raha puhuu tässä asiassa, mutta ei ole järjen hiventäkään rakentaa kentän maaperälle. Sinnehän sen aikoinaan itse Charles Lindhberg aikoinaan kehotti rakentamaan koska paikka ei sovi asuntorakentamiseen!
    Vuoteen 2025 asti on kaupungilla parempaa maata mihin rakentaa.
    Lentotoiminta on elintärkeää tulevaisuudessa ja Malmi on Suomen tärkein koulutuskeskus! Eikä ole edes osoitettu korvaavaa paikkaa josta aikoinaan oli puhe, koska sellaista ei löydy. Mikään ei korvaa tuota arvokasta paikkaa, joka on suojeltu myös.

  2. HISTORIALLINEN MALMIN LENTOASEMA ON 100% SÄILYTETTÄVÄ !!!!!!!!! kentällä on todella suuri vaikutus koko suomen kansalle ja etenkin maamme sota-veteraaneille !!!!!!

  3. ”Lentokentän alueen rakentaminen mahdollistaa uudet raideyhteydet ja yhdistää koillisen kaupunkirakennetta. Tavoitteena on lisätä koko alueen elinvoimaa, Aho kuvaa.”

    Uudet raideyhteydet olisivat kyllä mahdollisia kentän etelä- tai pohjoispuolelta. Tai jopa kentän alitse. Vaikka se märkää maata onkin, niin kyllä sinne nykytekniikalla voitaisiin rakentaa raitiovaunun mentävä vesieristetty betoniputki, joka pysyy maan alla eikä poksahda sieltä vellistä pintaan kuin ongen koho.
    Jos tavoitteena olisi listä koko Helsingin alueen tai koko pääkaupunkiseudun elinvoimaa, niin Malmin kentän käyttökelpoisuutta liikennekenttänä lisättäisiin eikä suinkaan lopetettaisi sitä kokonaan. Kaksoiskaupunki Helsinki-Tallinna tarvitsee nopean ilmasillan puoliskojensa väliin taksiliikennettä varten. Helsinki-Vantaa ei siihen tarkoitukseen kelpaa.