Malmin lentoaseman alueella on tarkoitus rakentaa asuntoja kymmenilletuhansille helsinkiläisille. (Kuva: Ville Miettinen)

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) tiedottaa sanoutuvansa irti Esa Korjulan työryhmän Malmin lentokenttää koskevasta esityksestä.

Työryhmä esitti, että Malmin lentoasemalla jatkuisi lentotoiminta vähintään niin kauan, että korvaava lentokenttä löytyy. Työryhmän mukaan Malmin lentoasemalla on keskeinen merkitys Suomen ilmailuteollisuudelle ja sen tulevaisuudelle.

Helsinki on päättänyt lentoaseman maiden lunastamisesta valtiolta ja haluaa rakentaa alueella asuntoja 25 000 ihmiselle. Helsingin suunnitelmissa kentän tarinan on tarkoitus päättyä syksyllä 2016.

Eduskuntavaalien jälkeen mm. Iltalehti uutisoi, että keskusta vihjaili lentokentän säilyttämisen lentokäytössä olevan mahdollista.

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko pyysi 4.12.2014 lentokenttää koskevassa keskustelutilaisuudessa Trafilta arvion Malmin lentokentän toimintaedellytyksistä vuosina 2016-2018.

LVM:n, Trafin ja Helsingin kaupungin yhteisessä tiedotteessa korostetaan, että Esa Korjulan vetämän ryhmän raportti ei ole tämä ministerin tilaama arvio.

– Korjulan vetämän ryhmän työ on selvästi laajentunut Trafille osoitetusta toimeksiannosta, tiedotteessa sanotaan.

– Esa Korjulan vetämän ryhmän raportti on laajempi kokonaisselvitys Malmin lentokentästä. Siinä on käsitelty mm. sitä, miten Malmin lentokentän käyttö voisi jatkua pysyvästi. Raportissa on myös käsitelty laajasti alueen käyttöä muuhun kuin lentokenttätoimintaan. Tällaista toimeksiantoa ei ryhmälle ole annettu.

Myös Finavia sanoutuu irti Korjulan ryhmän esityksestä ja tiedottaa, että se on sitoutunut Helsingin kaupungin kanssa tehtyyn sopimukseen eikä aio toimia lentoaseman pitäjänä vuoden 2016 jälkeen.

– Finavia Oyj on osallistunut työryhmän työhön teknisenä asiantuntijana lentoaseman pitämiseen ja lennonvarmistuksen järjestelyihin liittyen. Finavia Oyj ei ole osallistunut julkaistavan raportin laatimiseen muuten kuin antamalla teknisiä tietoja, Finavia tiedottaa.

– Finavia Oyj on pyytänyt raportin sisältämien epätäsmällisyyksien muokkaamista ennen sen julkistamista. Koska kommentointimahdollisuutta ei ole annettu, yhtiö sanoutuu irti loppuraportin sisällöstä.

Aiheesta aiemmin:

HS: Lautakunta säilyttäisi Malmin lentokentän

Valtio vetäytyy Malmin lentokentältä

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Trafi päätti työryhmän kokoonpanosta ja kutsui lentokapteeni, KTM Esa Korjulan laaja-alaisena ilmailun ammattilaisena ja asiantuntijana sen puheenjohtajaksi. Työryhmä työskenteli 4 kk hyvässä yhteisymmärryksessä säännöllisesti kokoontuen, joten kaikki jäsenet saivat varmasti näkemyksensä paperille. Viimeiset versiot loppuraportista toimitettiin jäsenille kommentoivaksi ja hyväksyttäväksi pari päivää ennen julkaisua.

    Finavia ja Trafi ovat siis itse olleet mukana laatimassa raporttia, josta nyt yhtäkkiä jälkeenpäin vetäytyvät. On ilmeisesti käsky käynyt LVM:n poliittiselta osastolta. Ei paljon nolommin voisi mennä kaikkien kolmen kannalta… näin Suomessa vuonna 2015.