Turun johto pitää raitiotietä oikeana väylänä kaupungin kehittämisessä. (Havainnekuva: WSP)

Turun raitiotien yleissuunnitelman vaikutukset sekä kustannukset on selvitetty.

Tehtyjen vertailujen perusteella kaksihaarainen Varissuo-Runosmäki raitiotie on yhteiskuntataloudellisesti kannattava.

– Varissuo-Runosmäki raitiolinjalla matkustajia on selkeästi eniten ja osuus olisikin ennusteen perusteella muutettavissa raitiotieksi kansainvälisten vertailujen perusteella, Turun kaupungin verkkosivuilla todetaan.

Turun näkemyksen mukaan raitiotie on keino vahvistaa kaupunkikehitystä. Raitiotien varteen on yleissuunnitelmassa arvioitu 20 000 uutta asukasta ja 11 000 uutta työpaikkaa.

– Raitiotie vastaa parhaiten Turun kaupunginhallituksen asettamia tavoitteita kilpailukyvyn, kasvun ja vetovoiman, kaupunkirakenteen tiivistämisen, joukkoliikenteen käytön lisäämisen sekä kaupunkikuvan viihtyvyyden osalta, Turku näkee.

Vaihtoehto raitiotielle on ns. Superbussi, sähköakuilla toimiva tuplanivelbussi, joka selvityksen mukaan olisi taloudellisesti kannattavampi kuin raitiotie. Turun näkemyksen mukaan Superbussi voisi toimia esiasteena raitiotielle.

Raitiotien infrastruktuuri-investoinnin kustannusarvio on 303 miljoonaa euroa, mikä sisältää noin 37 miljoonan euron riskivarauksen.

Superbussin kustannusarvio kahdelle reitille on reilut puolet raitiotien kustannuksesta, 161 miljoonaa euroa.

Turku alkaa nyt kerätä mielipiteitä raitiotiestä kaupunkilaisilta ja asiantuntijoilta. Valtuuston on tarkoitus päättää alkusyksystä, jatketaanko raitiotien suunnittelua.

Miettinen Ville
ville.miettinen@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Raitiotie on teknisesti vanhentunut, raskas ratkaisu. Sähkötoiminen, pysäkeillä lataava bussi on paljon joustavampi ja halvempi – se kykenee esimerkiksi väistämään esteitä eikä yhden bussin vika halvaannuta koko järjestelmää. Myös reittimuutokset voidaan toteuttaa helposti. Sähköbussilla on kaikki raitiotien edut mutta ei sen raskasta ja kallista infraa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*