Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon johtama parlamentaarinen työryhmä pitää yksimielisesti Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn kannalta välttämättömänä perusväylänpidon rahoitustason nostamista.

Työryhmä on kartoittanut ratkaisuvaihtoehtoja liikenneverkon korjausvelan vähentämiseksi. Rahoitustason nostosta tulee työryhmän mukaan päättää hallitusneuvotteluissa.

– Liikenneväylien kunto on huonontunut jo useiden hallitusten aikana ja meille on kerääntynyt korjausvelkaa jonka kasvulle pitää tehdä loppu, Risikko sanoo.

– Olemmekin nyt yhdessä kaikkien eduskuntaryhmien kanssa valmistelleet tämän velan maksuohjelman, jonka avulla voisimme pysäyttää velan kasvun ja myös vähentää sitä. On myös uskallettava kokeilla uusia rahoitusmalleja sitten kun tarvitaan aivan uusia hankkeita.

Liikenneverkon korjausvelan määrä on tällä hetkellä n. 2,4 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan sitä rahasummaa, joka tarvittaisiin valtion teiden, ratojen ja vesiväylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

Työryhmä toteaa, että liikenneverkon korjausvelan kasvun pysäyttäminen vaatii perusväylänpitoon lisärahoitusta 100 miljoonaa euroa vuodessa nykytasoon verrattuna.

Ryhmän toimeksiannon mukainen korjausvelan vähentäminen vaatii edellisen lisäksi lisärahoitusta vähintään 50 miljoonaa euroa vuodessa, jolloin esimerkiksi 12 vuoden kuluttua korjausvelkaa olisi jäljellä 1,9 mrd euroa.

– Tämä yhteensä 150 milj. euron lisärahoitustaso on välttämätön minimi korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi ja vähentämiseksi, ministeriön tiedotteessa todetaan.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  1. Olisin mielelläni ollut parlamentaarisen työryhmän ensimmäisessä kokouksessa mukana.

    Työohjelmassa kyseisen kokouksen merkityksestä kyseiselle komiteatyölle oli seuraava merkintä hare rekisterin mukaan.

    http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSelailu.asp?h_iId=20069&a_iId=217247

    quote

    Parlamentaarinen työryhmä kartoittamaan ratkaisuvaihtoehtoja liikenneverkon korjausvelan vähentämiseksi

    TYÖOHJELMA

    1. kokous 13.3.2014 (klo 8-9.30): Tilannekatsaus liikennepolitiikan isoon kuvaan sekä liikenneverkon ylläpidon nykytilaan

    • liikennepolitiikan iso kuva, mitä muuttunut, mitä tulossa

    unquote

    Olisin nimittäin tahtonut kuulla, miten kyseiseen ”isoon kuvaan” parlamentaarinen komitea on huomioinut EU liikennestrategian http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en.htm

    ja EU:ssa käytössä olevan liikennemoodijaon strategisen merkityksen muutoksissa
    http://ec.europa.eu/transport/modes/index_en.htm

    Em koska tulosten perusteella niitä kumpaakaan ei ole huomioitu ison kuvan muutoksessa ja siten jälleen vesiliikenteen kehittäminen jätettiin huomioimatta koko korjausvelka-analyysissä.

    Liikenteemme LVM kuvauksen nimikkeen ”Isoa kuvaa” pitäisi sovitun EU liikennestrategian mukaan muuttaa siten että maassamme siirrettäisiin kuorma auto liikenteen volyymeja raide ja vesiliikenteen piiriin ilmastopoliittisten ja maamme logistiikkakustannusten saamiseksi muihin EU maihin vertailu ja erityisesti logistiikan osalta kilpailukykyisiksi.