Yhdeksän uutta pyöräbaanaa liittää Jyväskylän keskustan entistä tiiviimmin eri kaupunginosiin. (Kuva: Jyväskylän kaupunki)

Pyöräilyn edistämisen keihäänkärkenä Jyväskylässä on yhdeksän pyöräbaanan toteuttaminen keskustan ja eri kaupunginosien välillä.

Pyöräily on vahvasti esillä Suomen liikuntapääkaupungiksi ilmoittautuneessa Jyväskylässä. Resurssien viisas käyttö sekä osallistuvat ja hyvinvoivat asukkaat ovat osa kaupunkistrategiaa. Jyväskylässä etäisyydet ovat lyhyet, mikä antaa erinomaisen mahdollisuuden pyöräilyn suosion lisääntymiselle arjen matkoilla.

– Pyöräilyn edistämisohjelmassa pyöräilyn kulkumuoto-osuuden tavoitteeksi on asetettu 25 % vuoteen 2025 mennessä, mikä tarkoittaa pyöräilyn määrän kaksinkertaistumista nykytilanteeseen nähden. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta sen saavuttaminen tiiviissä kaupungissa on mahdollista, kertoo liikenneinsinööri Timo Vuoriainen.

Pyöräilyn olosuhteita edistetään myös parantamalla pyöräteiden viitoitusta. Parhaillaan laaditaan viitoituksen yleissuunnitelmaa koko kaupungin alueelle ja tavoitteena on toteuttaa ensimmäisen reitin viitoitus pilottina tämän vuoden aikana. Viitoitettava kohde on keskustasta Kortepohjaan johtava pyöräbaana.

Myös keskustan ajojärjestelyjä muutetaan

Liikennejärjestelyjä muutetaan keskustan alueella ensi kesänä. Yliopistonkadulle toteutetaan ajoradasta erotetut yksisuuntaiset pyörätiet Kilpisenkadun ja Vaasankadun välille.

Samalla kävelijät saavat omat, vain jalankululle varatut väylät molemmin puolin Yliopistonkatua. Saneerauksen yhteydessä nykyinen kaksikaistainen osuus Harjun puolelta välillä Kilpisenkatu – Vaasankatu muutetaan yksikaistaiseksi autoilijoille.

Liikennemuutosten myötä vapautunut tila hyödynnetään toteuttamalla leveä keskisaareke istutuksineen, joka palvelee hulevesien viivytystä. Yliopistonkadun saneeraaminen toteutetaan kolmessa eri vaiheessa, ensimmäinen osuus välillä Cygnaeuksenkatu – Vaasankatu rakennetaan jo tulevana kesänä.

– Tulevan liikennesaneerauksen taustana on Jyväskylän keskustan liikennesuunnitelma, jossa ajatuksena on keskustaa kiertävä kehäkatuverkko. Kehäkatuverkon sisäpuolista aluetta halutaan kehittää kävelypainotteisena alueena keskustan viihtyisyyden ja elinvoimaisuuden lisäämiseksi, liikenneinsinööri Timo Vuoriainen sanoo.

Kehäkatuverkon toteuttamiseksi Vaasankatu muutetaan kaksisuuntaiseksi autoilijoille Kauppakadun ja Ylipistonkadun välisellä osuudella. Vaasankadun kaksisuuntaistamisen myötä toteutuu Vaasan-, Hannikaisen-, Kalevan- ja Yliopistonkaduista keskustaa kiertävä autoliikenteen kehäkatu.

Palokassa Ritopohjantien parantaminen jalankulun ja pyöräilyn laatukäytävän sisältävänä katuyhteytenä on aloitettu 2017, ja ensimmäinen vaihe välillä Ukonniementie – Heinälammintien risteys valmistuu kesällä 2018. Kankaalla ensimmäinen osuus baanasta on jo valmiina, ja otetaan käyttöön alueen rakentumisen edetessä.

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *