Pelastustoimi osoitettiin lausuntokierroksen jälkeen maakuntien järjestettäväksi. Nyt lainsäädännön arviointineuvosto kaipaa tarkempia perusteluja.

Lainsäädännön arviointineuvosto kaipaa tarkennuksia hallituksen esitykseen pelastustoimen järjestämisestä. Neuvoston mukaan vaikutusarviointia ei ole esitetty riittävästi eikä vertailtu vaihtoehtoihin.

Neuvosto kiinnittää huomiota siihen, että esityksessä ei tarkastella vaihtoehtoisia tapoja saavuttaa pelastustoimelle asetetut tavoitteet. Neuvosto kaipaa tarkempia perusteluja siitä, mitä erityistä hyötyä on pelastustoiminnan organisoimisesta juuri 18 maakunnalle.

Tarkemmat perustelut pitäisi neuvoston mielestä esittää vertailemalla esitystä vaihtoehtoisiin lähestymistapoihin.

Arviointineuvosto toteaa tiedostavansa, että pelastustoimea koskeva esitysluonnos liittyy laajempaan alueuudistusta koskevaan kokonaisuuteen, mikä vaikeuttaa vaikutusten arviointia.

Neuvoston mukaan yksittäisissä esitysluonnoksissa tulisi tällöin kiinnittää erityistä huomiota vaikutusarvioiden systemaattiseen ja yhtenäiseen esitystapaan, koska se on perusedellytys kokonaiskuvan saamiseksi uudistuksen vaikutuksista.

Säästöistä tarkempaa tietoa

Neuvosto kaipaa esitysluonnokseen myös kuvausta nykyisen pelastustoimen vaikuttavuudesta alueittain, sekä arviota sitä, miten uudistus muuttaisi pelastustoiminnan laatua ja saatavuutta kansalaisten näkökulmasta sekä lyhyellä että keskipitkällä aikavälillä.

Neuvosto kaipaa myös tarkempaa kuvausta uudistuksen muutoskustannusten ja säästöpotentiaalin arviointiperusteista.

Neuvosto mukaan esitysluonnoksen taloudelliset vaikutukset tulisi esittää vaikutuksina kotitalouksiin, yrityksiin ja julkiseen talouteen.

Alun perin vastuu pelastustoimesta oli tarkoitus osoittaa viidelle alueelle. Lausuntokierroksen jälkeen esitystä muutettiin niin, että vastuu on 18 maakunnalla.

EERO KARISTO

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *