Asukas saa vedenjakelun katkaisusta tekstarin kännykkäänsä.

Helsiningin seudun ympäristöpalvelut HSY otti lokakuun alussa käyttöön tekstiviestijärjestelmän tiedottaakseen asukkaille vesihuoltoverkoston etukäteen suunnitelluista ylläpitotöistä.

Suunnitellut vedenjakelukatkot liittyvät yleensä vesihuoltoverkoston rakentamiseen ja kunnossapitoon. HSY pyrkii helpottamaan palvelulla asukkaiden arkea ja tarjoamaan heille uuden kanavan vesikatkotiedon vastaanottamiseksi.

Aiemmin tiedottaminen on hoidettu jakamalla paperitiedotteita. Nyt paperitiedotteiden jakamisesta luovutaan.

Palvelu on käyttäjille maksuton. HSY saa alueella asuvien asukkaiden yhteystiedot operaattoreilta. Matkapuhelinliittymiin tieto katkosta tulee tekstiviestillä. Niille asukkaille, jotka asuvat ko. alueella, mutta eivät omista matkapuhelinta, robotti soittaa lankapuhelimeen ja lukee saman viestin ääneen, kuin mitä tekstiviestissä on.

Tekstiviestejä ei lähetetä salaisiin numeroihin, mutta asukas voi halutessaan lisätä tietonsa järjestelmään verkkosivuilla www.hsy.fi/vesikatkot. Asukkaan numeroa ei käytetä muuhun kuin vesikatkotiedottamiseen.

Palvelun voi tilata koskemaan useaa eri vedenkäyttöpaikkaa, kuten kotia, iäkkään vanhemman kotia tai työpaikkaa. Järjestelmästä voi myös halutessaan irtisanoutua.

Viesti tulee matkapuhelimiin suomen- ja ruotsinkielisenä noin kahta vuorokautta ennen vesikatkoa. Viesti tulee näkyviin myös em. sivulle eli hsy.fi/vesikatkot ja kussakin viestissä on linkki tälle sivulle. Tekstiviestijärjestelmä on yhdensuuntainen eli viestiin ei voi vastata.

Äkilliset ja ennakoimattomat vedenjakeluhäiriöt näkyvät edelleen www.hsy.fi/vesikatkot –sivulla.

 

(Lähde: HSY)

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *